Payout-ratio er et helt central begreb for udbytteinvestorer. Derfor tager vi nu et kig på, hvordan det kan anvendes i praksis.
Når man undersøger udbytteaktier, kan man hurtigt falde over en virksomhed, som udbetaler et yderst højt udbytte. Det er dog vigtigt at vide, at størrelsen af udbyttet ikke kan stå alene i din vurdering af en udbytteaktie. Her bliver payout-rationen vigtig.
Hvad er Payout-ratio?
Payout-ratioen viser, hvor stor en andel af overskuddet, som virksomheden udbetaler til aktionærerne. Det vil derfor altid være et tal, som minimum er 0% og kan faktisk også være over 100%.
Hvis en virksomhed f.eks. har en payout-ratio på 50%, betyder det, at selskabet udbetaler 50% af overskuddet til aktionærerne. Hvis en virksomhed har en payout-ratio på over 100%, betyder det, at virksomheden udbetaler mere, end de har tjent i det givne regnskabsår.
Det viser dermed, at virksomheden udbetaler mere end de tjener. Det er ikke nødvendigvis en god indikation hvis virksomheder udbetaler mere end de tjener, da det selvfølgelig ikke er holdbart på lang sigt at udbetale mere end man tjener.
Tallet findes ved at dividere virksomhedens samlede udbetalte udbytte med virksomhedens resultat efter Skat.
Læs også: Wirtek udbytte 2021.
En sund payout-ratio
Når udbyttet, herunder payout-ratio’en analyseres, kan jeg godt lide at bruge udtrykket “sundt” eller “usundt” udbytte. Payout-ratio’en kan nemlig vise, om udbyttet er baseret på vækst eller blot en justering i hvor stort udbyttet er sammenlignet med indtjeningen. Det giver sig selv, at det foretrækkes at udbyttet øges grundet vækst i indtjeningen, og ikke bare en øget andel af indtjeningen udbetalt.
På nedenstående graf er påvist et eksempel på en sund payout-ratio og dermed også et sundt udbytte.
På grafen fremgår det, at udbyttet stiger hvert år. Vigtigst er det at bemærke, at payout-ratioen er stabil på 50%. Dette indikerer, at udbyttet stiger grundet vækst i indtjeningen. Hvis ikke payout-ratio’en var med i denne vurdering, var det ikke til at vurdere, om udbyttet steg grundet vækst i indtjeningen, eller blot justeringer i størrelsen af udbyttebetalingen i procent sammenlignet med resultatet.
Et eksempel på en virksomhed, som kan kategoriseres som en sund udbyttevirksomhed er Carlsberg. Som det fremgår på billedet, har Carlsberg de seneste år haft en forholdsvis stabil payout-ratio, og de har samtidig øget udbyttet. Derudover har de tilføjet større aktietilbagekøbsprogrammer. Deres payout-ratio er altså meget over 50%, hvilket er en god ting. Derfor vil jeg kategorisere det som et sundt udbytte, da man sjældent finder virksomheder, som direkte følger mit (teoretiske) grafiske eksempel.